سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چیلر

 

چیلر

یکی از مهم ترین ملزومات هر ساختمان و به عبارتی قلب تپنده آن، سیستم تهویه مطبوع آن است. تمام ساختمان ها به تهویه مطبوع نیاز دارند. سیستم های تهویه مطبوع یکی از مهم ترین تجهیزات در ساختمان ها می باشد. چیلر که از سیال خنک کننده استفاده می کند که عمدتاً آب است، مبرد را از گاز به مایع تبدیل می کند  .

چیلر از طریق یکی از چرخه های حرارتی گرما را از مایع می گیرد و از مبدل های زیادی برای خنک کردن تجهیزات یا جریان فرآیند استفاده می کند. و به دلیل توانایی تولید آب خنک با دبی بالا و ظرفیت تبرید بالا، سیستم های تهویه مطبوع مرکزی نامیده می شوند. گاز مبرد چیلرها به سه روش خنک کننده آبی، خنک کننده هوا و خنک کننده تبخیری خنک می شود.

چیلر نوعی تجهیزات تبرید است که آب را خنک و بازیافت می کند. تقریباً آب مصرف نمی کند. استفاده طولانی مدت می تواند در مصرف آب بسیار صرفه جویی کند و جزء ضروری طیف وسیعی از امکانات تجاری از جمله هتل ها و رستوران ها است. بیمارستان ها، میادین ورزشی، کارخانجات صنعتی و تولیدی، منازل و ... متحول خواهند شد.

کاربرد چیلر در تهویه مطبوع

کاربرد چیلر در تهویه مطبوع این است که از آب سرد یا گرم در چیلر برای خنک کردن و کاهش رطوبت هوا و یا گرم کردن و افزایش دما در واحدهای مسکونی، اداری، صنعتی و تجاری متوسط ??تا بزرگ استفاده می شود.

کاربرد چیلر در صنعت

در کاربردهای صنعتی، چیلر به گونه ای عمل می کند که از آب سرد برای خنک سازی کنترل شده محصولات، مکانیزم ها و ماشین آلات کارخانه مانند صنایع پلاستیک، ریخته گری و غیره استفاده می شود.

چیلر تراکمی آب خنک

چیلر تراکمی آب خنک دارای راندمان بالایی است و عملیات خنک سازی مبرد داخل کندانسور توسط آب در گردش برج خنک کننده انجام می شود. چیلر تراکمی آب سرد معمولاً در موتورخانه قرار می گیرد و نحوه کار آن به این صورت است که مبدل حرارتی در کندانسور قرار می گیرد که از یک طرف آب و از طرف دیگر مبرد دریافت می کند و مبرد را از گاز به مایع تبدیل می کند. این عمل باعث افزایش دمای آب شده است که با استفاده از پمپ برای خنک سازی به برج خنک کننده فرستاده می شود و در آنجا خنک شده و به چرخه باز می گردد.

چیلر تراکمی هوا خنک

چیلر تراکمی هوا خنک معمولاً در فضای باز مانند پشت بام نصب می شود. عملیات خنک سازی مبرد به این صورت است که مبرد از لوله مسی عبور کرده و در داخل کمپرسور فشرده شده و وارد کندانسور می شود. و هوای سرد شده وارد محیط می شود و در این صورت نیازی به برج خنک کننده و آب ندارد و مبرد به مایع پرفشاری تبدیل می شود و با انتقال آن به شیر انبساط فشار آن کاهش یافته و وارد اواپراتور می شود. خنک کننده) که باعث کاهش فشار و تبخیر مایع و خنک شدن محیط می شود.

چیلر تراکمی تبخیری

در این نوع چیلر از کندانسور استفاده می شود که از ترکیب آب و هوا برای خنک سازی استفاده می کند. این نوع کندانسور ترکیبی از نوع آب و هوا است به طوری که آب سیال داغ داخل کویل ها را خنک می کند و سیال داغ به مایع تبدیل می شود و فن آب گرم شده را در محل خنک می کند. به طور کلی کندانسورهای آب و هوا کاربرد بیشتری دارند. این نوع چیلر نسبت به دو نوع دیگر کارایی کمتری دارد.

کمپرسور

کمپرسور یکی از اساسی ترین اجزای چیلر و به عبارتی قلب تپنده آن است. کمپرسورها در رفاه زندگی انسان و توسعه صنایع بسیار مهم است به طوری که امروزه به آن اسب کار می گویند. وظیفه کمپرسور فشار دادن مبرد و گردش آن در چرخه است.

چیلر تراکمی با کمپرسور رفت و برگشتی (سیلندری و پیستونی)

همانطور که از نام آن پیداست، کمپرسور رفت و برگشتی از حرکت رفت و برگشتی برای متراکم کردن گاز مبرد استفاده می کند. این کمپرسور مناسب ترین نوع کمپرسور در هوای گرم و مرطوب است و توانایی تحمل فشار و دمای بالا را دارد. به دلیل تعداد زیاد قطعات درگیر، کمپرسورهای پیستونی نیاز به تعمیر و نگهداری منظم و برنامه ریزی شده دارند.

چیلر تراکمی با کمپرسور اسکرو

کمپرسور اسکرو دارای COP بالاتری نسبت به کمپرسور رفت و برگشتی (پیستونی) است که باعث کاهش مصرف برق و همچنین فرسودگی و ارتعاشات کمتری می شود زیرا از قطعات متحرک کمتری استفاده می کند و حرکت آن برای متراکم شدن گاز مبرد به صورت چرخشی است. است. کمپرسور اسکرو قابل تعمیر است و در صورت خرابی قابل تعمیر است.

چیلر تراکمی با کمپرسور اسکرول

کمپرسور اسکرول عمر طولانی دارد و به دلیل داشتن کمترین میزان خرابی به دلیل راه اندازی کم و کمترین تعداد قطعات متحرک مقاوم در برابر برگشت مایع، نگهداری آن آسان است. . کمپرسورهای هرمتیک مانند اسکرول قابل تعمیر نیستند و باید تعویض شوند.

چیلر تراکمی با کمپرسور گریز از مرکز (سانتریفیوژ)

کمپرسورهای سانتریفیوژ برای مکان هایی مناسب هستند که چیلر باید در تمام ساعات کار با حداکثر توان کار کند زیرا نوع گریز از مرکز دارای توربین است که در حالت کار با بار کم یا متوسط ??دچار افت شدید راندمان می شود، بنابراین باید فقط از آن استفاده کرد. در حالت بار کامل کمپرسورهای سانتریفیوژ دارای قطعات زیاد و پیچیده هستند و در مجموع احتمال خرابی آن کم است اما در صورت بروز مشکل متخصصان تعمیر در کشور کم هستند.

سازنده چیلر

سازندگان چیلر در واقع شرکت هایی هستند که انواع چیلرها را با به روزترین تکنولوژی روز دنیا می سازند و بر اساس دانش تخصصی مهندسان فرآیند تایید نهایی پروژه را پیش می برند. در واقع شرکت تولیدی چیلر یک واحد تولیدی صنعتی است که توانسته است امکانات کافی را برای تولید تمامی ملزومات فراهم کند و در فهرست بزرگترین واحدهای صنعتی قرار گیرد.

سایر تولیدکنندگان چیلر نیز شرکت هایی هستند که قطعات مورد نیاز برای ساخت و ساز را از طریق شرکت های قطعه سازی خریداری می کنند. این نوع تولیدکنندگان در مقیاس کوچکتری فعالیت می کنند. واحدهای تولید دستگاه اغلب مونتاژکننده یک محصول خارجی هستند. در واقع محصولات و قطعات اولیه خارجی وارد شرکت شده و توسط تیم متخصص مونتاژ شده و محصول نهایی تولید می شود.